Groep 4/5/6

Lezen
Vanaf groep 4 wordt het technisch lezen verder ontwikkeld. Hiervoor gebruiken wij in groep 4, 5 en 6 de methode Karakter. Elk blok maken de kinderen kennis met een karakter, zoals de biologe, de zeeman, de spelletjesmaker en de sporter. Ze lezen woorden en teksten die passen bij dit karakter en oefenen de leesmoeilijkheden.
Natuurlijk wordt er ook aandacht besteed aan het leesplezier. Sinds 2016 doen wij mee aan het project Bibliotheek op School. Op school is een ruimte ingericht als bibliotheek waar voortdurend aandacht is voor een goed uitgebalanceerde collectie leesboeken. Iedere week kunnen de leerlingen een nieuw boek lenen uit deze bibliotheek. Daarnaast is er veel aandacht voor boekpromotie, boekenkring en wordt er door de leerlingen voorgelezen tijdens de leesbeurten. 
Spelling en Taal
Voor spelling en taal wordt er gewerkt met Staal 2. Spelling oefenen de kinderen met verschillende spellingscategorieën. Deze methodiek is ontwikkeld door José Schraven. Daarnaast is er aandacht voor grammatica waar de kinderen oefenen met leestekens, herkenning van woordsoorten en wordt er een begin gemaakt met de herkenning van zwakke en sterke werkwoorden. Taal wordt aangeboden in thema's, waar leerlingen met de verschillende facetten van taal in aanraking komen. Zoals tekstbegrip, woordenschat en taalbeschouwing.
Rekenen
Onze rekenmethode is Alles telt Q. Naast de essentiële basiskennis en vaardigheden leren kinderen met Alles telt Q rekenproblemen op te lossen die ze in het dagelijks leven tegenkomen. 
Naast deze methode maken we ook gebruik van het automatiseringsprogramma Rekensprint. Met dit programma leren de kinderen de basisvaardigheden te automatiseren. 
Andere leerstofgebieden
Wij bieden naast de basisvakken ook andere vakken aan. 
Zo gebruiken wij voor wereldverkenning de methode Blink. We bieden geïntegreerd de vakken aardrijkskunde, natuur, techniek en geschiedenis aan. Verkeer wordt aangeboden vanaf groep 4, waarbij we werken met Veilig Verkeer Nederland. Voor de vakken muzikale- en dramatische vorming maken wij gebruik van de recente methode 123Zing. Ook handvaardigheid en/of tekenen worden wekelijks gegeven.

Werken met een Chromebook
Vanaf groep 5 hebben alle kinderen een eigen Chromebook.  De Chromebooks zijn genummerd en de kinderen hebben hun muis en oortjes in hun laatje. Zij hebben allemaal een eigen Google-account dat door WereldKidz wordt beheerd. WereldKidz heeft in samenwerking met Google laten vastleggen dat er sprake is van een veilige werkomgeving voor de leerlingen. 

De weektaak
Op de Pirapoleon vinden wij vaardigheden als ‘plannen’ en ‘zelfredzaamheid’ belangrijk om te oefenen. Wij oefenen dit vanaf groep 5 met een weektaak. Op verschillende momenten krijgen de kinderen de tijd om aan hun taken te werken. Ook kunnen zij aan hun taken werken als ze klaar zijn met de verwerking van een les.  De taken worden aan het begin van de week vastgesteld en zijn vastgelegd in de weektaak van de kinderen. Zo kunnen de kinderen precies zien wat er de komende week op het programma staat, welke leerdoelen er centraal staan en welke taken zij moeten plannen. Werken aan de weektaak staat bijna dagelijks op het programma en is qua tijd afgestemd op de verschillende taken die moeten worden gepland.